איך לשפר את הריכוז בכיתה

רגע לפני שחוזרים לשגרה ומחזירים את הילדים לספסל הלימודים כדאי להטמיע בבית הרגלי בריאות ותזונה נכונים שישפרו בצורה משמעותית את היכולות המנטאליות וכמובן גם את הבריאות הכללית.

בשלב ראשון, אל תמהרו להכריז על ילדיכם(או על עצמכם) כעל מקרה אבוד בענייניי קשב וריכוז כי לעיתים הפתרון פשוט הרבה יותר ממה שנדמה. ברוב המקרים, נדרשת פשוט תחזוקה נכונה של שמן, מים ודלק, בדיוק כמו ברכב, כדי לגרום למוח לתפקד כמו שצריך והדרך הזמינה ביותר לעשות את זה היא דרך האוכל. בשלב שני, חשוב לאבחן אם הקושי המנטאלי נובע מסיבות אורגניות כמו לקות ראייה/שמיעה, חוסרים תזונתיים, בעיות עיכול, חוסר בשעות שינה או מצב רגשי המושפע מנסיבות חיים שונות. במקרה כזה טיפול הומאופתי מותאם אישית הוא פתרון נהדר שיביא גם לתוצאות ברמה הפיסית והמנטאלית.

מה חשוב לדעת לגבי הפרעות קשב וריכוז?

יכולות הריכוז שלנו תלויות בהורמון דופמין (מולקולת המוטיבציה).  אם המוח לא רווי בשומנים הנכונים ההולכה של הדופמין נפגמת. ריטלין וסוגיו, לצורך הענין, מייצרים הצפה של דופמין במוח בדיוק כמו שקורה בזמן סכנה לכן לאורך זמן או במינון מוגבר מדי זה עלול לשחוק את מערכת העצבים ולגרום לשינויי מצב רוח, פחדים וחרדות.

מהי תזונה שמשפרת ריכוז?

1. מזון העשיר בחלבונים, סיבים תזונתיים ושומנים איכותיים כדוגמת שמן זית ,אבוקדו, זרעי פשתן, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, שקדים, ודגי מים קרים.

2. ארוחת בוקר טובה לפני בית ספר!! מחקרים רבים כבר הוכיחו שללא ארוחת בוקר ההישגים בביה"ס יורדים.

המוח זקוק לגלוקוז כדי לתפקד בצורה מיטבית אבל אל תתפתו לספק לו את הסוכר הנחות כי מה שנספג מהר, מתפוגג מהר ואז צריך להמשיך להעמיס סוכרים כדי להישאר באותה רמת ערנות.

הקפידו לא לאכול בבוקר דגנים עם סוכר. מחקרים אחרונים הראו שילדים שאכלו כך תיפקדו במשך היום ברמה של אנשים בני 70 במבחני זיכרון וריכוז. לעומת זאת פרוסת לחם מחיטה מלאה עם חומוס או טחינה זה שילוב מנצח לארוחת בוקר או לחילופין ביצה עם ירקות חתוכים, אבוקדו וטונה.

3. מה לשים בקופסת האוכל?

כריך מחיטה מלאה/כוסמין/שיפון + פירות וירקות.

תמרים, אגוזים, שקדים, פירות יבשים ופירות יער הם אלטרנטיבה מצוינת לסוכר זמין ובריא שיחזיק לאורך זמן.

4. מזון ותוספים

אומגה 3

60 אחוז מהשומן במוח מורכב מאומגה 3 הנחשב למוליך הטוב ביותר מבין כל האומגות. אפשר לקחת אומגה 3 כתוסף, אבל רצוי ומומלץ לצרוך אותה ממזון שעשיר בה: דגים- סלמון, לוקוס, הליבוט(לשונון), טונה. זרעי פשתן, שמן פשתן, זרעי צ'יה, אגוזי מלך ושמן קנולה.

ברזל

חוסר בברזל גורם לחולשה, קשיי ריכוז ובעיות זיכרון, כאבי ראש, עיכוב בגדילה, נשירת שיער ועוד. להגברת הספיגה מומלץ לצרוך אותו לצד-ויטמין סי, בי 12, חומצה פולית, חלבון. קפה מפריע לספיגה.

מקורות טובים לברזל: קטניות, טחינה, שקדים, קשיו, דגנים מלאים, ירקות ירוקים עליים, בשר בקר רזה, בשר הודו וכבד.

סידן

חוסר בסידן עלול לגרום לבעיות וכאבי גדילה, הפרעות שינה, חולשה בעצמות ובשיניים, תזזיתיות, כיווצי שרירים, ל"ד גבוה, טיקים, מקורות מזון: עלים ירוקים ולבנים, שקדים אגוזים וגרעינים

10 סוגי ירקות ופירות שונים ביום ב 5 צבעים

במידה ואתם לא מצליחים לצרוך את הכמות הזו מומלץ להשלים את החסר עם "ג'וס פלאס" קפסולות של מזון מלא איכותיות המכילות 30 סוגים של פירות וירקות, נטולי סוכר.

קקאו

קקאו הוכח כמשפר מצב רוח וכמעורר בניית תאים חדשים במוח – בעיקר באזורים שקשורים ללמידה וזיכרון. והכוונה היא לא לשוקולד חלב המכיל המון סוכר, שומן, אבקת חלב, חומרי טעם וריח ועוד חומרים מעובדים אלא לשוקולד מריר המכיל לפחות 60% קקאו או לחילופין לאבקת קקאו נא.

מתכון לשייק בוקר ממריץ, נוגד חימצון ומשפר ריכוז:

1 כף אבקת קקאו נא אורגני

מנת פרי כמו בננה, תותים, פירות יער, אפרסק…

2 כפיות זרעי פשתן טחונים

1 כף שקדייה או טחינה גולמית.

1/2 כוס מים

קרח

5. צמחי מרפא

מליסה- משפר יכולת קוגניטיבית ומרגיע.

רוזמרין- מעורר ומשפר זיכרון.

אפשר להוסיף לחליטות תה חם או קר

6. פעילות גופנית

ידועה כמשפרת את תפקוד מערכת העצבים.

תרגילי שיווי משקל שעומדים בהם על רגל אחת ידועים ביכולתם לשפר ריכוז.

התכנים המוזכרים לעיל הינם חומר עיוני בלבד ואינם מספקים תחליף לחוות דעת מקצועית ולהתייעצות עם רופא.

Scroll to Top